The Wealth of Medicinal Plant Species in the Protective Forest Area of Mount Ungaran, Ngesrepbalong Village, Kendal Regency
DOI:
https://doi.org/10.25134/quagga.v17i1.339Keywords:
Wild Plants, Traditional Medicine, Kendal Regency, Ungaran Protective ForestAbstract
During modernization and the trends of modern medicine, the use of traditional medicines remains relevant, especially in rural and remote areas. This research aims to identify the types, relative abundance, benefits, and utilization of medicinal plants in the Ngesrepbalong Village, Kendal Regency. The research methods applied include field surveys and interviews to identify, record, and understand the benefits and utilization of various types of wild medicinal plants. The results of the research show that the Gunung Ungaran Protective Forest area harbors significant diversity in terms of types of medicinal wild plants. In the Gunung Ungaran Protective Forest area, Ngesrepbalong Village, Kendal Regency, there are 40 types of medicinal wild plants. The most abundant species include krinyu, pecut kuda, cakar ayam, and bandotan, while the least abundant species are tejo and kina. These plants are utilized as external medicines, such as for topical application or as ingredients in bathwater, as well as internal medicines, which can be consumed orally.This study is expected to serve as a foundation for environmental conservation efforts and the wise utilization of biological resources to support public health.
References
Abdullah, A., & Andres, J. (2021). Pengaruh pemberian pupuk organik cair terhadap pertumbuhan tanaman selada (Lactuca sativa L) secara hidroponik. Jurnal Pendas (Pendidikan Sekolah Dasar), 3(1), 21-27.
Ahada, N., & Zuhri, A. F. (2020). Menjaga Kelestarian Hutan Dan Sikap Cinta Lingkungan Bagi Peserta Didik Mi/Sd Di Indonesia. El Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 35-46.
Alang, H., Rosalia, S., & Ainulia, A. D. R. (2022). Inventarisasi tumbuhan obat sebagai upaya swamedikasi oleh masyarakat suku mamasa di Sulawesi Barat. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 14(1), 77-87.
Anam, M. S., Yulianti, W., Safitri, S. N., Qolifah, S. N., & Rosia, R. (2021). Konservasi Sumber Daya Alam dalam Perspektif Islam. Al-Madaris Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 2(1), 26-37.
Arofik, H. N. (2022). Etnobotani dan profil Fitokimia tumbuhan obat oleh masyarakat kawasan Gunung Wilis Kabupaten Tulungagung (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Azhar, S., Tambunan, M. I. H., & Ritonga, Y. E. (2021). Inventarisasi Anggrek di Hutan Bukit Lawang Desa Timbang Jaya Kecamatan Bahorok Kabupaten Langkat. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi Vol, 4, 2.
BIAK, I. Y. (2020). Penerapan Studi Lapangan Dalam Meningkatkan Kemampuan Analisis Masalah (Studi Kasus Pada Mahasiswa Sosiologi Iisip Yapis Biak) Implementation Of Field Studies To Improve Problem Analysis Ability (Case Study In The Student Sociology.
Helmina, S., & Hidayah, Y. (2021). Kajian etnobotani tumbuhan obat tradisional oleh masyarakat kampung Padang kecamatan Sukamara Kabupaten Sukamara. Jurnal Pendidikan Hayati, 7(1).
Hidayat, R., & Sauki, M. (2022). Studi praktek diskriminasi agama minoritas di desa terpencil. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2).
Ilham, M. (2023). Keanekaragaman Ordo Orthoptera Di Lahan Pertanian Selada (Lactuca Sativa L.) Organik Dan Anorganik Desa Sukajaya, Lembang, Bandung Barat (Doctoral Dissertation, Fkip Unpas).
Irwan, I. H. Z. A. D. (2021). Lanskap Hutan Kota Berbasis Kearifan Lokal. Bumi Aksara.
Kaswinarni, F., Aristiyana, F. N., & Dzakiy, M. A. (2023). Water quality status based on phytoplankton bioindicator in Tayu River, Tayu Sub-district, Pati District, Central Java Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Masyarakat Biodiversitas Indonesia (Vol. 9, No. 2).
Kaswinarni, F., Apriliani, R., & Dewi, E. R. S. (2019). Potensi Gunung Ungaran di Desa Ngesrep Balong, Limbangan Kabupaten Kendal Jawa Tengah sebagai Penghasil Tumbuhan Pewarna Alami Kain Batik. Life Science, 8(2), 106-112.
Liu, H., Alharthi, M., Atil, A., Zafar, M. W., & Khan, I. (2022). A non-linear analysis of the impacts of natural resources and education on environmental quality: Green energy and its role in the future. Resources Policy, 79, 102940.
Lukitasari, M. (2019). Mengenal Tumbuhan Lumut (Bryophyta): Deskripsi, Klasifikasi, Potensi dan Cara Mempelajarinya. CV. Ae Media Grafika.
Mahalli, R. H. M. (2023). Etnobotani tumbuhan obat oleh masyarakat Kampung Dukuh Desa Ciroyom Kecamatan Cikelet Kabupaten Garut Provinsi Jawa Barat (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Martuti, N. K. T., Rahayuningsih, M., Zaka, M. N. H. F., & Arifin, M. S. (2022, August). Pendidikan Lingkungan Hidup Bagi Anak-Anak Di Desa Penyangga Hutan Gunung (Studi Kasus: Desa Ngesrepbalong, Kecamatan Limbangan, Kabupaten Kendal). In Proceeding Seminar Nasional IPA (pp. 30-39).
Mbuni, Y. M., Wang, S., Mwangi, B. N., Mbari, N. J., Musili, P. M., Walter, N. O., ... & Wang, Q. (2020). Medicinal plants and their traditional uses in local communities around Cherangani Hills, Western Kenya. Plants, 9(3), 331.
Mengistu, D. K., Mohammed, J. N., Kidane, Y. G., & Fadda, C. (2022). Diversity and traditional use knowledge of medicinal plants among communities in the south and south-eastern zones of the Tigray Region, Ethiopia. Diversity, 14(4), 306.
Meyresta, L., & Fasa, M. I. (2022). Etika Pengelolaan Sumber Daya Alam Berkelanjutan Dalam Perspektif Islam. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(2), 85-96.
Nindya, H. (2022). Analisis Faktor Jenis Kelamin, Usia dan Lama Bekerja Terhadap Kemampuan TPACK Guru IPA SMP di Kota Cirebon. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 14(2), 113-123.
Nugroho, A. S., Anis, T., & Ulfah, M. (2015, June). Analisis keanekaragaman jenis tumbuhan berbuah di hutan lindung Surokonto, Kendal, Jawa Tengah dan potensinya sebagai kawasan konservasi burung. In Prosiding Seminar Nasional Masyarakat Biodiversitas Indonesia (Vol. 1, No. 3, pp. 472-476).
Nugroho, A. S., Dewi, E. R. S., & Ulfah, M. (2020, December). Aklimatisasi Beberapa Jenis Anggrek Gunung Ungaran Pada Konservasi Secara Eksitu Di Desa Ngesrep Balong Kecamatan Limbangan Kabupaten Kendal. In Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 1, pp. 236-245).
Nugroho, A. S., Rita, E., & Ulfah, M. (2018). Manajemen Konservasi Anggrek Gunung Ungaran Berbasis Masyarakat sebagai Laboratorium Alam Pembelajaran Biologi Tahun ke-1 dari rencana 3 tahun.
Permata Sari, A. (2024). Studi Etnobotani Pemanfaatan Jenis-Jenis Tumbuhan Obat Tradisional Oleh Suku Anak Dalam Di Dusun Selapik Sebagai Bahan Pengayaan Taksonomi Tumbuhan (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Putra, I. P. (2021). Catatan beberapa jamur liar yang tumbuh di sekitar pemukiman penduduk. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 13(1), 48-59.
Sahfiitra, A. A. (2023). Variasi Kapasitas Tukar Kation (KTK) Dan Kejenuhan Basa (Kb) Pada Tanah Hemic Haplosaprist Yang Dipengaruhi Oleh Pasang Surut Di Pelalawan Riau. Biofarm: Jurnal Ilmiah Pertanian, 19(1), 103-112.
Santoso, G., Abdulkarim, A., & Maftuh, B. (2023). Kajian Identitas Nasional melalui Misi Bendera Merah Putih, dan bahasa Indonesia Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 284-296.
Saparinto, C., & Susiana, R. (2024). Grow Your Own Fruits, Panduan Praktis Menanam 28 Tanaman Buah Populer di Pekarangan. Penerbit Andi.
Sutiani, L., Bachtiar, Y., & Saleh, A. (2020). Analisis Model Budidaya Ikan Air Tawar Berdominansi Ikan Gurame (Osphronemus Gouramy) di Desa Sukawening, Bogor, Jawa Barat. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat (PIM), 2(2), 207-214.
Wanjohi, B. K., Sudoi, V., Njenga, E. W., & Kipkore, W. K. (2020). An ethnobotanical study of traditional knowledge and uses of medicinal wild plants among the Marakwet Community in Kenya. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2020.
Zubaidah, S., Azis, S., Mahanal, S. U. S. R. I. Y. A. T. I., Batoro, J. A. T. I., & Sumitro, S. B. (2020). Local knowledge of traditional medicinal plants use and education system on their young of Ammatoa Kajang tribe in South Sulawesi, Indonesia. Biodiversitas Journal of Biological Diversity, 21(9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.