Development of a Pocket Book Based on Mind Mapping on Material Classification of Class VII Living Things

Authors

  • Nurul Fahriza Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Ari Sunandar Universitas Muhammadiyah Pontianak
  • Hanum Mukti Rahayu Universitas Muhammadiyah Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.25134/quagga.v15i2.25

Keywords:

ADDIE, Develop, Mind Mapping, Pocket Book

Abstract

The presence of learning media in teaching and learning activities has an important meaning. This study aims to develop a pocket book media based on mind mapping on class VII living things classification material. This research uses the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Data collection was carried out using a validated questionnaire for material experts, linguists, media experts, and student response questionnaires. The results showed that the developed mind mapping-based pocket book media scored 85% for the media aspect (very feasible), 85% for the language aspect (very feasible), and 94% for the material aspect (very feasible). While the results of student responses used 2 development trials, namely small-scale trials of 90.96% (Very Positive) and large-scale trials of 92.41% (Very Positive). It can be concluded that the pocketbook media developed is very feasible and gets a very positive response from students so it can be used in learning class VII living things classification material.

References

Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Issue March).

Alwi, dkk. (2003). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka

Astuti, N., Ardana, I. K., & Suardika, I.W.R. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Bermuatan Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Gugus III Mengwi. Mimbar PGSD Undiksha, 1(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1231%0Ahttps://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/1231/1095

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital . Bogor : Ghalia Indonesia.

Bintiningtyas, N & Luffi A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Unesa Journal Of Chemical Education. 5(2) : 2254-9454.

Budiarta, I.W., Margi, .I.K., & Sudarma, I.K. (2016). Pengembangan Muktimedia Interaktif Model ADDIE Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sejarah Siswa Kelas X-1 Semester Genap di SMAN 1 Sukasada. Widya Winayata: Jurnal Pendidikan Sejarah.. 4(2).

Fadhilaturrahmi, F. (2017). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Semester Iia Pgsd. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 112–121. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/13

Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembanagan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model ADDIE. Jurnal Education. 11 (1) : 90-105.

Hari, Cahyadi, RA. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. Jurnal Halaqa. 3(1) : 35-43.

Irwan, F.I.W., Santyasna, I.M., & Tageh. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Self Regulated Learning dengan Model ADDIE Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Seni Budaya Bagi Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 3 Mendoyo. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4 : 1-10.

Lestari, Siti King Hata, & Aman. (2018). Pengembangan Buku Saku Materi Teori Masuk dan Berkembangnya Islam Di Indonesia sebagai Bahan Ajar Sejarah Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2) : 202-213.

Meikahana, Ranintya dan Kriswanto, Erwin Setyo. (2015). Pengembangan Buku Saku Pengenalan Pertolongan Perawatan Cedera Olahraga untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Keolahragaan. 11 (1)

Muhammad, N. N., Taiyeb, A. M., & Azis, A. A. (2015). Pengembangan Buku Saku Pada Materi Sistem Respirasi untuk SMA Kelas XI. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi, Sains, Lingkungan, Dan Pembelajaran, 162–167.

Mulyatiningsih, Endang. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. Jurnal Academia. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Muna, H., dkk. (2017). Pengembangan Vidio Pembelajaran Matematika Berbantuan Macromedia Flash 8 dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Program Linier Kelas XI. Jurnal Aksioma. 8 (2) : 9-18.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pawana, M. G., Suharsono. N., & Kirna, I.M. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Proyek Dengan Model ADDIE Pada Materi Pemograman Web Peserta Didik kelas X Semester Genap di SMK Negeri 3 Singaraja. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. 4 : 1-10.

Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf Dengan Model ADDIE. Jurnal of Madives. 3 (1) : 137-152.

Prayitno, Tri Ageng. (2017). Pengembangan petunjuk praktikum mikrobiologi program studi pendidikan biologi. Jurnal Biota. 3(1) : 32.

Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Safri, Meilia., Sari, S.A., & Marlina. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop – Up Book Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 5 (1) : 107-113.

Sofiyana, M.S., Rohman, F., & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Buku Referensi Bioteknologi Bedasarkan Kajian Struktur Komunitas Lumut Epifit di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru. Jurnal Konstruktivisme. 8(2) : 117-130.

Sudaryono, Gaguk. Margono, Wardani Rahayu. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta : Graha ilmu.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

01-07-2023

How to Cite

Fahriza, N., Sunandar, A., & Rahayu, H. M. (2023). Development of a Pocket Book Based on Mind Mapping on Material Classification of Class VII Living Things. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 15(2), 131–139. https://doi.org/10.25134/quagga.v15i2.25