KAJIAN LITERATUR REVIEW PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA INDONESIA UNTUK SISWA KELAS VIII SMP

Penulis

  • Lindawati

DOI:

https://doi.org/10.25134/jguruku.v2i2.456

Abstrak

ABSTRAK
Dalam era kemajuan teknologi informasi dan komunikasi, media pembelajaran interaktif menjadi relevan dalam meningkatkan penguasaan kosakata Bahasa Indonesia di kalangan siswa kelas VIII SMP. Penelitian ini menyajikan kajian literatur terkait pengembangan media pembelajaran interaktif dengan fokus pada kosakota. Dengan merinci konsep dasar pembelajaran interaktif, peran kosakota dalam keterampilan berbahasa, dan strategi pengembangan, penelitian ini membahas teori-teori pendidikan dan linguistik sebagai dasar teoritis untuk pengembangan media pembelajaran interaktif. Melalui identifikasi sumber literatur, analisis kritis, dan sintesis temuan, penelitian ini memberikan landasan teoritis yang kokoh untuk pengembangan media pembelajaran interaktif di tingkat SMP.

Kata kunci: media pembelajaran interaktif; kosakata bahasa Indonesia; siswa kelas VIII SMP; kajian literatur; pengembangan media pembelajaran

LITERATURE REVIEW REVIEW OF INTERACTIVE LEARNING MEDIA DEVELOPMENT TO IMPROVE MASTERY OF INDONESIAN VOCABULARY FOR GRADE VIII JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

ABSTRACT

In the era of information and communication technology advancement, interactive learning media remains relevant in improving the vocabulary mastery of 8th-grade students in junior high schools. This research presents a literature review on the development of interactive learning media, focusing on vocabulary. By detailing the fundamental concepts of interactive learning, the role of vocabulary in language proficiency, and development strategies, this study explores educational and linguistic theories as a theoretical foundation for the development of interactive learning media. Through the identification of literature sources, critical analysis, and synthesis of findings, this research provides a robust theoretical framework for the development of interactive learning media at the junior high school level.

Keywords: interactive learning media; Indonesian language vocabulary; 8th-grade junior high school students; literature review; learning media development

Unduhan

Diterbitkan

2025-05-27